E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-06-21

Fotbolls- VM och sommarkänslor

Det här är min favorittid på året, no doubt about it! Jag är säkert inte ensam, men jag blir så lycklig av sommartider. Sol, värme, rosévin, spontanitet och sena kvällar... Vart fjärde år, som i år, bjuds dessutom på världens största fest: fotbolls-VM! Ni som känner mig vet ju att jag äter, dricker, sover och andas fotboll (mer än vanligt) då. Lite tråkigt att Sverige inte är med i år, men det gör inte så mycket. Mitt lag är ju med, Portugal. Eftersom det till sist stod mellan Portugal och Sverige att överhuvudtaget kvalificera sig för årets mästerskap är jag något mindre ledsen över Sveriges miss.

Idag spelar Portugal mot Nordkorea. Borde vara en lätt match, men detta VM har visat att allt kan hända. Brasilien var exempelvis riktigt illa ute mot detta sorgliga land. Samtidigt har de regerande världsmästarna gått dåligt, Frankrike är (inte så förvånande) en katastrof, Argentina kan komma att torska pga en galen förbundskapten, och såväl Spanien som Tyskland har förlorat matcher. Innan VM måste jag erkänna att jag inte riktigt trodde på mitt Portugal. De har ett betydligt sämre lag än för 2 och 4 år sedan. Att Bosingwa och Nani saknas är rejäla kvalitetssänkningar dessutom. Mina farhågor besannades i den lama 0-0 matchen mot Elfenbenskusten. Men, med hänvisning till ovanstående underprestationer har mina förhoppningar tänts igen.

Viva Portugal! Ett bra mästerskap kan göra en förhoppningsvis underbar sommar perfekt. Jag hoppas på det och önskar er alla en riktigt trevlig sommar, även om jag säkert uppdaterar bloggen igen innan jag tar semester.

Inga kommentarer: