E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-11-14

Alliansen fortsatt negativ till skolkonferens med elevmajoritet

Idag sammanträdde gymnasienämnden. Den heta frågan var åter igen elevdemokratin. Som bekant har ju den borgerliga regeringen förbjudit elevmajoritet skolkonferenserna. Det är synd, i Norrköping fanns innan den regeln två lycakde exempel i DeGeer och Hagagymnasiet.

I den nya förordningen har man tagit bort möjligheten för elever att utgöra majoritet, det får inte finnas fler elever representerade än övriga lärare och personal. Men man verkade ha "missat" frågan om ordförandeskapet. Eller så är bara Norrköpingsborgarna ännu mer negativt inställda till elevinflytande än sina kollegor på nationellt plan. I förordningen står klart och tydligt att elev får vara ordförande. Om man har lika många elever som personal, ja då säger ju den enkla matematiken att elever kan avgöra. För en ordförande har ju utslagsröst. Bra tycker jag! Det tyckte även Hagagymnasiet vars rektor utsåg en elev till ordförande, helt enligt förordning. Men alliansen med Folkpartiet i spetsen tyckte att det var dåligt. Elever har inte tillräckligt bra omdöme för att själva kunna besluta i frågor rörande sin egen arbetsmiljö förklarade de. (Vi ska också komma ihåg att besluten som fattas av skolkonferensen inte rör stora viktiga ekonomiska grejer, eller enskilda fall...så var finns faran?).

Idag ville de därför att Norrköping ska gå längre än regeringsförordningen och förbjuda möjligheten för elever att på något sätt kunna avgöra frågor.

Vilken tur för Norrköpings elever att s+v+mp vann kommunvalet!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ännu en seger för det reellt demokratiska samhället.

Mamma hälsar och hejar på er.

Anonym sa...

Faran ligger i att det kallades skoldemokrati/lokal styrelse med elevmajoritet och att hela formen kan uppfattas som en skendemokrati.
Du är härmed utmanad i en blogg-debatt. ;)
Jag ser med spänning fram emot att få ta del av dina sakargument och förklaringen till min sista fråga i mitt blogginlägg...

http://rikardstahl.wordpress.com/2007/11/22/utbildning-i-skendemokrati/

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog