E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-11-27

Svar till Rikard Ståhl om elevdemokrati

Härligt med utmaningar!
För det första, att endast ett fåtal elever får möjligheten att ingå i styrelsen som du nämner i din andra punkt ser jag inte som något problem. Alla medborgare kan inte sitta i kommunfullmäktige, till exempel. Det är så representativ demokrati fungerar!
Att lokal styrelse med elvmajoritet skulle vara en skendemokrati håller jag inte alls med om. De områden eleverna har inflytande över genom styrelsen är på riktigt, och det är ingen som missleds till att tro att de har mer makt än vad som är fallet. Av uppenbara skäl kan eleverna inte besluta i specifika ärenden om enskilda personer, eller besluta om skolans övergripande budget. Det är inte det det handlar om. Det handlar om att vi tror att eleverna har rätt att få vara med att påverka sin egen arbetsmiljö. Det handlar om att man presterar bättre om man trivs. Därför tror vi att lokal styrelse med elvmajoritet kan vara en bra arbetsform där eleverna få se att det de tycker och gör spelar roll. (Och det betyder inte att de kan omkullkasta budgetar ed om nu någon fortfarande tror att så är fallet).
Jag uppskattar att du är så tydlig i din argumentation. Det är uppenbart att vi har olika åsikter. Det är inte lika uppenbart i nämnden. Där säger nämligen de borgerliga företrädarna (och jag överdriver inte nu, det går att ta reda på om inte annat...) att de håller med om vår argumnatation, förutom i en sak. Och det är möjligheten för elver att ha utslagsröst vid omröstningar vid den lokla styrelsen/skolkonferensen. De menar att elevinflytande är bra, att formen med lokal styrelse är bra, till och med att det är bra att elver får chansen att var ordförande med all den verkliga och positiva träningen det innebär. Allt de vänder sig emot är som sagt att elvler ska kunna avgöra en omröstning. Och då är de väl medvetna om det jag redan har kommenterat, att det inte handlar om budgetfrågor eller enskilda personer. Vid ett tillfälle sa Mathias Sunin (2:e vice ordf från Folkpartiet) att 17-åringar inte vet vad som är bäst för sin egen skull gällande arbetsmilö, det vet personalen bättre. I nämnden blir skillnaden mellan våra olika synsätt på elvdemokrati någon helt annan än skillnaden när du och jag argrumenterar Rickard. Och det gör mig konfunderad.
Till sist, innan förbudet mot lokal styrelse med elevmajoritet kom från den borgerliga regeringen hade den inte hunnit pågå speciellt länge i Norrköping. Men redan har vi sett resultat. Eleverna är med på nämndsammanträdena och får lyfta frågor. Ett samlat elevråd för de kommunala skolorna har utvecklats och växt fram ur elevernas engagemang. Vi hade bara hunnit börja, men redan kunde vi se reultat. Tyvärr har nu käppar satts i hjulet.

1 kommentar:

Anonym sa...

ifs arbetar ju jag med mindre barn men vi har ju elevråd från start. dessa barn driver just nu frågan om fler och längre raster, inte vara inne så mycket på lektionerna samt sluta tidigare.. tur att de inte bestämmer allt ...Men vi hade en härlig debatt i klassrummet!