E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-12-11

Mugabe i Lissabon

EU påstår att Mugabe inte är välkommen in i Unionen. Men nu är han där. Det är toppmöte i Lissabon sedan värdnationen Portugal har anordnat ett toppmöte mellan EU och Afrikanska Unionen. Jag har tidigare skrivit att jag tycker att det är ett bra initiativ. Det tycker jag fortfarande. Men jag måste säga att jag är kluven till Mugabes närvaro. Å ena sidan tycker jag att Gordon Brown gör en viktig markering i att bojkotta. När ska EU börja visa llavar mot denne diktator? Vi måste ta ställning mot Mugabe! Åa nadra sida, när Afrikas ledare, kanske speciellt Sydafrikas president Mbeki, hotar att bojkotta om Mugabe inte får komma- ja, då kan inget mötemellan unionerna ske. Och det vore väldigt synd. Jag tror att det är väldigt behövligt att det upprättas ordentliga dialoger unionerna emellan. Situationen i Afrika, och EU:s tullar och subventioner som försvårar något enormt för hela den afrikanska kontinenten är akut och måste förändras. Därför är det viktigt att mötet sker. Men som sagt, jag kan inte låta bli att känna mig kluven...

Inga kommentarer: