E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-07-07

Portugal och ordförandeskapet

Den första juli tog Portugal över ordförandeskapet i EU. Jag kan inte låta bli att vara lite sådär barnsligt förtjust. Men det är okej att vara det, tycker jag. Jag har nämligen stora förhoppningar, och jag tror att de kommer att infrias. Mycket fokus kommer naturligtvis att ligga på att få färdigt det nya fördraget. Men den s-styrda regeringen med Socrates i spetsen har fler planer att vara stolt över (och det säger jag inte bara för att han har pussat mig på kinderna!). Initiativet om toppmötena med Brasilien och Afrika är jättehäftiga och viktiga för EU:s utveckling. Det sänder signaler om att man tänker bortom gränserna, "outside the box".

Den portugisiska regeringen satsar också för fullt på miljön och miljövänligare energiförbrukning. Man har seriösa målsättningar om att bli ledande i Europa på vindkraft. Jag hoppas att man även ska kunna sätta miljön högt upp på prioriteringslistan och vara en blåslampa på resten av EU.

Viva Portugal!
Insieme- Unite unite Europe (från Italiens bidrag till eurovision song contest 1990)

1 kommentar:

Anonym sa...

Nyss hemkommen från Portugal läser jag din blogg.Ja, nu är det sora förväntningar på Portugal...det ska bli spännande. Spännande var också nyvalet till kommunstyrelsen i Lissabon den 15 juli. PS vann ju - men man undrar hur de ska kunna styra med en borgerlig majoritet i fullmäktige. Ganska märkligt nyval - där det endast är KS som nyväljs.