E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-02-21

Gymnasievision

I veckan var jag med Gymnasienämnden på en tvådagarsöverläggning. Uppdraget: att diskutera vision för Norrköpings framtida gymnasieskola.

För den politiskt intresserade upplevs det konkreta arbetet i kommunala nämnder ofta som tvådelat. Dels är det tillfredsställande att se resultat av fattade beslut, dels frustrerande att det ibland är för detaljerat och för lite visionärt. För den intresserade kan jag nu meddela att gymnasienämnden har diskuterat visioner, men också hur dessa kan realiseras i praktiken.

Gymnasieskolan står inför stora förändringar, mycket på grund av den nya gymnasiereform som är på väg, men också på grund av den sjunkande antal elever som genererar mindre summor pengar till skolorna. I arbetet att säkra en god kvalitet för alla elever oavsett huvudman under dessa stora förändringar finns många aspekter att tänka samt vrida och vända på. En sak som jag tog till mig redan i början av mandatpersioden (då jag invaldes i gymnasienämnden) var situationen för elever som är nyanlända och går en särskild variant av det individuella programmet (IVIK). Fram tills nu har elevkullarna på gymnasiet varit ovanligt höga, vilket har lett till trångboddhet. Det har tyvärr drabbat eleverna på IVIK-programmet på så sätt att de blivit smått isloerade. Det stora förändringsarbetet som gymnasieskolan står inför ger ett gyllene tillfälle att få ut eleverna i de större skolbyggnaderna, där de på ett naturligt sätt kan möta andra elever, och i viss mån ha gemensam undervisning. Det kan exempelvis handla om en elev som har goda förkunskaper i matte från sitt hemland och klarar av att läsa matematik med elever på ett nationellt program trots begränsad svenska. Sådana möten är oerhört viktiga för dessa elever, men också för hela samhället. Om vi jobbar aktivt med integration på skolorna (det handlar inte bara om elever med utländsk bakgrund/svenska elever, utan också om integration av elever som går på olika typer av program) så finns det långsiktiga vinster för samhället att hämta ut senare. Genom att skapa möten som idag inte är självklara tror jag att vi kan bryta delar av segregationen som finns idag, och som riskerar att cementeras ännu mer om vi inte gör något åt den.

Så vitt jag förstod tyckte alla i gymnasienämnden att det här är viktgt, och det glädjer mig. Så länge jag är kvar i gymnasienämnden ska jag jobba för att denna "integrationsvision" blir möjlig.

Inga kommentarer: