E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-01-26

Bio och Babel

Ni som känner mig som en filmintresserad varelse vet också att jag ofta klagar över filmutbudet i Norrköping. För er som inte känner till detta: det suger. SF har i stort sett monopol, och de kör bara ett fåtal filmer åt gången, naturligtvis de så kallade ”säkra korten”, de ofta påkostade Hollywoodfilmerna som syns mest reklammässigt. Missförstå mig rätt, många Hollywoodfilmer är väldigt bra (se bara på min lista över favoritfilmer…), men det finns mer- både i och utanför Hollywood. Detta missar man i Norrköping som för övrigt är en kulturrik stad. Den enda konkurrensen som finns är Harlekinen. Det är en liten biosalong som visar filmer när de inte är splitternya längre. Länge var problemet med Harlekinen att de visade filmerna när de redan fanns att hyra på DVD, och vem orkar då ta sig till den något obekväma biosalongen på Konstmuséet? Men nu börjar de till min stora glädje att utmana SF genom att visa filmer innan de kommit ut på hyrmarknaden.

Igår var på bio på Harlekinen. Jag såg Babel, en film jag velat se sedan första reklamsnutten visades och jag utbrast att ”den där filmen kommer bli årets film”! Om det blir så vet vi inte än, men den är i alla fall nominerad till en Oscar för just bästa film, tillsammans med bland annat The Departed som jag inte har sett än men har väldigt stora förhoppningar på. För övrigt reagerade jag ungefär likadant på förra årets vinnare ”Crash”, och den gången hade jag uppenbarligen rätt! Åter till Babel… Åh vad den var bra! En otroligt stark och känslig film om olika livsöden som knyts samman på ett sätt som återspeglar globalisering, kommunikation och äkta känslor på ett fantastiskt sätt. Jag rekommenderar den varmt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, vad jag tycker det är roligt att du är så intresserad av film - det är även mitt favoritmedium! När jag var i din ålder(knappt) så gick jag på filmvisningar på stadsmuséet, det var väldigt smala filmer men jätteroligt! Sedermera hamnade jag t o m i Filminstitutets styrelse! Det, du! Min båästa film på senare tid är "De andras liv" av en ung tysk, handlar om östtyska STASI, skitbra! Men jag ska absolut se Babel, den har jag också spanat in!
I kväll (lördag) ger man "Ninas resa" inom Förintelse-temat i SVT. Jag har sett den på bio men den tål att ses om (Leif tänker se på proffsboxning som tillåts f f g på 40 år i Sverige...). Hörde att du kommer upp till Stockholm fredag-lördag: hör av er så kanske vi kan ses!
Gunnel