E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-01-17

Fortsatt ilska gentemot Jan Björklund!

Idag gjorde jag debut i den kommunala nämndpolitiken. Jag blev efter valet vald till ersättare i Gymnasienämnden i Norrköping. Det är ett förtroende som jag är känner mig mycket hedrad över. Dels är det ju jättehäftigt att överhuvudtaget bli vald, det innebär att människor litar på mig och att jag tar mitt ansvar för att kommunens verksamhet ska fungera på bästa sätt. Dels är just Gymnasienämnden min ”drömnämnd” (jag vet, bara vi politikernördar kan använda ordet ”drömnämnd”…), vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att jag har en stark förankring i dagens gymnasieskola. Det var ändå bara tre och ett halvt år sedan jag tog studenten. Nu är alltså jag en av dem som kommer ha mest inflytande över Norrköpings gymnasieskolor. Gymnasierna har redan blivit som mina små barn, jag ska göra allt för att vårda dem väl!

Att jag har inflytande och insyn innebär inte jag plötsligt blir benägen att vilja spränga budgeten och försöka skapa revolt. Det är dock den synen Sveriges skolminister, Jan Björklund, tycks ha. Inte uttalat vad det gäller unga nämndpolitiker, men tre-fyra år yngre gymnasieelever ska tydligen reagera så. Ni kommer kanske ihåg allas vår ”Major” Björklunds kommentar om att ”ingen skulle komma på tanken att föreslå att de medicinska besluten på ett sjukhus ska fattas genom omröstning bland patienterna.” Att han jämför relationen mellan lärare och elever på en skola med den mellan läkare och patienter på ett sjukhus är helt enkelt absurt. Det visar på en taskig tro till ungdomen. En del tycker kanske att hans uttalande börjar bli tjatigt, men jag menar att vi måste fortsätta att visa vår ilska gentemot Jan Björklund! Att förbjuda elevmajoriteter i lokala skolstyrelser på gymnasiet är ett enormt steg tillbaka i demokratiutvecklingen i skolans värld. Vi får inte sluta kämpa för elevdemokratin bara för att borgarna innehar regeringsmakten under denna mandatperiod!
Numera ska det alltid finnas två elevrepresentanter inadjungerade i Gymnasienämnden. Det är superbra! Eleverna får på så sätt en direkt koppling till nämndarbetet och sina politiska företrädare. Med tanke på den dåliga utveckling/avveckling som Björklund har påbörjat kan jag inte låta bli att skrämmas av tanken: ”What’s next?” Ska elevrepresentanternas platser i Gymnasienämnden ryka härnäst?

2 kommentarer:

Ulla sa...

Lycka till med nämnduppdraget!
Jag vet att du brinner för demokratifrågorna. Det visade du redan när du själv gick på gymnasiet och skrev förslag till kommunen om hur demokratifrågorna borde lyftas upp. Vad har hänt med det beslutet förresten? Kolla upp det du som nu sitter i de beslutande organen.

Anonym sa...

Hej Teresa! Välkommen till bloggvärlden! Det är härligt att få ta del av ditt brinnande engagemang. (Bränn inte ljuset i bägge ändar bara...)

Världen behöver fler som du, och jag hoppas att du kommer att känna glädje och stolthet över ditt engagemang i politiken.