E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-02-07

Dubbla kallduschar av borgarna i morse

I morse skulle jag som valigt ta mig min dagliga stund för läsning i min morgontidning, Folkbladet. Det var en dyster läsning, men det berodde inte på Folkbladet (för det gör det sällan). Det var dystert att se så många visioner krascha och människors liv förändras till det sämre på ett och samma uppslag. Det är nästan så jag kan kalla det en bedrift att på en enda sida lyckas få ut information om två stora borgerliga förslag som det nu tagits beslut om. Det ena som rör vissa (dock ej tillräckliga) förbättringar inom tandvården får vänta. Under valet lovade man reformer under 2007, men nu står det klart att det blir tidigast 2008. Det väcker frågan om huruvida dessa små förbättringar någonsin kommer träda i kraft? Eller om löftet överhuvudtaget kommer att innebära det borgarna lovade från början?

Morgonens andra kalldusch stod inte helt överraskande Skolminister Jan Björklund för. Jag syftar naturligtvis till den nya gymnasiereformen. Observera att det vanligtvis tar ganska lång tid att göra en sådan omstrukturering med tanke på tidskrävande framställningar av nya utbildningar, kompetensutveckling rörande den nya organisationen etcetera. Gymnasieskolan är en stor apparat som med rätta tar mer än två och ett halvt år att ha helt färdigt framställd med allt som ingår, exempelvis nya lärare för lärlingsprogrammen. Nya strukturer för elever innebär nya strukturer för lärare och övrig personal vilket kräver nystrukturerad utbildning av dessa. Ändå ska allt vara klart till höstterminen 2009, alltså i tid för att en ny regering inte ska stoppa förslaget så som denna regering gjorde med den förras (mycket bättre) förslag.
Reformen kommer ha förödande effekter. Jag tror helt enkelt på en modell där alla får chansen att kunna välja att plugga vidare. I och med borgarnas reform kommer vissa människor inte få den möjligheten. Det avgörande valet görs på sommaren mellan 9:an och första året på gymnasiet då många elever inte vet vad de vill jobba med i framtiden, och ännu mindre vad som krävs för det. Det kommer troligen inte vara ovanligt att många ungdomar tar studenten och upptäcker att de vill läsa på högskolan men inte har behörighet till det. Det är sorgligt tycker jag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kan jag säga? Kan bara hålla med dig. Överhuvudtaget känns det som mycket med denna borgerliga mandatperioden går ut på att bädda för nästa.

Teresa Carvalho sa...

Helt sant wille!
Vet inte om alla dessa korkade borgerliga förslag genomförs så snabbt för att sabba så mycket som möjligt för nästa regering (förmodligen en socialdemokratisk) eller om man faktiskt tror att man har en chans igen nästa val och hoppas på att folk ska glömma...att ilskan ska försvinna...
I vilket fall som helst är det inte bra!
Ps. Kul att du tittade in =)