E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-03-11

Kontaktpolitiker

Jag har blivit utsedd till kontaktpolitiker på en av de fyra kommunala gymnasieskolorna i Norrköping, Hagagymnasiet. Jag tog själv studenten därifrån 2003. Förra veckan var jag på mitt första ”uppdrag” där. Jag fick delta på skolans LS, den lokala styrelsen med elevmajoritet (som snart inte längre tillåts av högerregeringen). Det var väldigt spännande. Först och främst var det ju lite pirrigt att komma tillbaka till den plats som jag spenderade tre år av mitt liv på, nu i en helt annan roll. Det hela kändes ganska bra, om än speciellt. Framförallt känns det som skolan har förändrats till det bättre i och med den lokala styrelsen. När jag gick på gymnasiet var jag med och spånade idéer kring det där minns jag, så det är väldigt roligt att se att det har gett resultat. ”Haga-andan” verkar leva kvar, men nu kändes skolan mycket mer integrerad, mycket tack vare LS. De olika delarna (yrkes- som studieförberedande program) gav ett intryck av att höra ihop på ett mer naturligt sätt än när jag var elev där. Jag är väldigt nöjd med min gymnasieutbildning, men det här är ju ett levande exempel på att allt alltid kan förbättras. Det har helt klart gett resultat, även om jag även såg brister (som i det mesta här i livet). Tycker bara att det är så himla tråkig inställning från regeringens och Major Bjöklunds sida, men det där vet ni vid det här laget…

Jag hoppas att jag ska kunna medföra något vettigt i mitt uppdrag som kontaktpolitiker på Hagagymnasiet. Mitt mål är att alla på skolan, rektor, lärare och elever, ska känna sig bekväma i att komma till mig med frågor, funderingar, tankar och idéer så att jag kan vidareföra det till Gymnasienämnden. Jag tror nog att vi ska kunna bygga upp en trovärdig relation med varandra. Förhoppningsvis utnyttjar de mig även i andra politiska sammanhang. Förvisso är jag deras kontaktpolitiker skickad från nämnden där partipolitik inte ska sättas främst. Men om elever eller lärare vill ha kontakt med politiker av någon anledning som står utanför nämndarbetet är det ju ändå smart att använda exempelvis mig som ändå är en kontakt… Sådant som skulle ge möjligheten att prata politik med elever skulle vara hemskt roligt.

Allt för nu.

Inga kommentarer: