E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-01-15

Lite av varje

Kanske är dumt att blanda äpplen och päron, men min intention är inte att likställa allvaret eller värdet i nedanstående händelser/funderingar. Utan helt enkelt att säga: det här rör sig i mitt huvud idag.

1) Nya Parken.
Jag förvånas lite över debatten. Jag tycker att frågan är oerhört komplex. Det har från vissa håll framställts som att Parken säljs för ca 3 miljoner kronor, men faktum är ju att IFK övertar skulden på 305 miljoner kronor. Den komplexa verkligheten är att IFK får en anläggning och en skuld mot att kommunen får dryga 3 miljoner kronor. Det är inte bara Parken mot 3 miljoner... Driften ska dock fördelas på samma sätt som tidigare, enligt förslaget. 30 miljoner totalt, kommunen står för 22 om IFK spelar i superettan och 15 om de går upp i allsvenska. Vad som dock tenderar att glömmas bort i debatten är Parken kostade pengar redan INNAN ombyggnaden. Och ALLA var överens om att bidra till att realisera en renovering. Den politiska skiljelinjen handlade om vem som skulle äga, hur mycket driften fick gå på för det skulle väl skilja ett par miljoner) samt vilka krav man skulle ställa på IFK (jag talade exempelvis för vikten av att låta andra föreningar och damfotboll få nyttja parken). IFK VILLE INTE äga, kunde inte, sa man. Därmed var ägandet en icke-fråga. Nu vill IFK äga, säger sig kunna. Då finns det som jag ser det ingen principiell anledning till att kommunen ska äga Parken...

Innan jag skriver mer i ärendet har jag några saker jag vill diskutera med fullmäktigegruppen på måndag. Jag återkommer med hur jag ställer mig, även om jag redan nu kan avslöja att det väger över till förmån för KS förslag...

2) Haiti.
Och nu kom det dåliga samvetet. Att börja med ett långt stycke om Parken när hundatusentals människor dör i en katastrof! Ja, det är nog bäst att inte skriva så mycket, det blir kanske löjligt... Vill ändå sända mina tankar (och nåt mer). Och jag kan inte låta bli att föbannas över att det nästan alltid är utsatta länder (fattiga med politisk instabilitet) som drabbas!

3) Både Centern och KD ser ut att åka ur riksdagen, om man ska tro Dagens Nyheter. Well, jag ska erkänna att jag småler- även om jag generellt tycker det är en negativ trend att minska antalet partier i vårt parlamentariska system. Dessutom tror jag de klarar sig båda två. Möjligtvis kan vi vinka hejdå åt KD... Fast tyvärr på bekostnad av att SD kommer in. Det sorligaste är väl att SD kommer in oavsett hur det går för C och KD. Och i det här fallet gläds jag inte åt det ökade antalet partier i riksdagen...

4) Trevlig helg! Själv ska jag till Syster Yster på middag för att planera inbokad Londonresa i februari!

Inga kommentarer: