E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-08-08

Ordförandevalet

Idag fick SSU en ny ordförande. Det fanns två kandidater, och Jytte Guteland var den som gick segrande ur striden. Det var ovisst in i det sista, och det avgjordes med 15 rösters marginal. Jag ska inte sticka under stol med att jag är besviken, det är ingen hemlighet att jag helhjärtat stödde Laila Naraghi. Jag har sagt det förut, men jag vill ta tillfället i akt att återigen förklara varför.

Först och främst är hon en väldigt kunnig och kompetent politiker med stor erfarenhet trots att hon bara är 25 år gammal. Hon har gjort många beundransvärda insatser. Dessutom var hon en av få som faktiskt vågade säga ifrån och kritisera när SSU präglades av tråkigheter istället för att få ut vår politik. Hon har visat att hon vill vara en blåslampa mot partiet och göra SSU till ett mer progressivt ungdomsförbund. Hon förespråkar förslag som kan göra SSU till en friskare och öppnare organisation- något som är livsnödvändigt för SSU idag. Jag känner mig trygg både i hennes politiska och organisatoriska åskådning och ledarskap. Jag är också stolt över hennes arbete i SSU och socialdemokratin, på hemmaplan och internationellt, fackligt och politiskt. Jag hade varit mycket stolt över att få kalla henne för min förbundsordförande.

Jag tror ändå att Jytte kommer att göra ett bra jobb, hon är utan tvekan en duktig politiker som jag känner att jag står nära ideologiskt. All lycka till- jag hoppas att SSU nu kan samla sig mot den gemensamma fienden: den borgerliga regeringen.

Inga kommentarer: