E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-09-03

Dyrare med cash i kollektivtrafiken

Nu har kollektivtrafiken blivt dyrare om du betalar kontant. Dubbelt så dyrt! Jag tror inte det är speciellt många som tycker att beslutet är bra... Anledningen är att man vill ha bort kontanterna från bussar och spårvagnar, det är en arbetsmiljöfråga. Finse, jag förstår brottsrisken etc. Men att göra det dubbelt så dyrt om du inte har hunnit eller kommit ihåg att ladda ett kort INNAN du går på fordonet...det måste väl finnas andra sätt? Butiker och affärer, ja, även kioskerna där man nu vill att man ska betala kontant för att åka på bussen utan cash, alla de borde ha en minst lika stor säkerhetsrisk över sig. Och där har man löst det på många ställen. Ni vet såna där grejer som gör att pengar kommer in i apparaten men inte ut- bra recept mot rån! Varför inte ha det på bussen?

Jag är ett fan av kollektivtrafik. Det finns många anledningar till att vara det: miljöpolitiska, sociala och samhällsbyggnadsskäl. Tyvärr tror jag att människor i allmänhet, personer som inet åker regelbundet i synnerhet kommer dra sig för att åka kollektivt. Detta är med andra ord motsatsen till vad jag och mitt parti står för: att locka fler till kolektivtrafiken och inte ta bilen i onödan. Fel utveckling är vad vi ser nu, och jag hoppas att det ändras!

Inga kommentarer: