E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-10-09

Sicko

I helgen var jag och såg den senaste dokumentären av samhällskritkern Michael Moore, Sicko. Den var verkligen sjuk. Sjukt bra. Den belyser tydligt hur orättvist sjukförsäkringssystemet är i USA. I Frankrike, Storbritannien och till och med Kuba är sjukvården gemensamt finansierad och gratis vid behov. USA som är ett rikt land, och världens enda supermakt, lyckas inte ta hand om sin befolkning. Folk dör bokstvligen för att de inte har råd med exempelvis cencerbehandling. Det är sant, och det är sjukt. SICKO!

Den är verkligen sevärd, jag uppmuntrar er alla att gå och se den! Därför ska jag inte berätta för mycket om vad som tas upp i filmen.

Inga kommentarer: