E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-10-27

Sista tiden i sydafrika

Sedan sist jag skrev har mycket hant! Egentligen har vart riktiga arbete varit koncentrerat till fyra dagar. Tva seminariedagar i Uitenhage och tva i Despach. De har varit roliga, jobbiga och larorika- for alla. Roliga for att vi har sjungit och skrattat, jobbiga for att det ar ett extremt spant klimat i ANC och framfor allt ungdomsforbundet (det beror dels pa ANC:s kongress i december, dels pa strulet med projektet. De skulle ju ha skickat en delegation till Sverige i augusti men vi var tvungna att stalla in eftersom de inte kunde komma overens om namn. Det ar sa fruktansvart toppstyrt alltihop, man blir tokig. Demokratin ar inte valmaende...). Larorikt har det varit for deltagarna nar vi har berattat om SSU och hur vi jobbar med studiecriklar, men det har ocksa varit larorikt for mig och Fabian, det var sa mycket vi inte visste. Dels kulturellt, men framforallt det organisatoriska, bade inom ANC och Youth League, men ocksa landet. Tank er att det inte finns nagot fullmaktige. I Uitenhage (storre en Norrkoping) d\finns det EN folkvald person. Och han har ingen makt. Den lagsta beslutande nivan dar det finns folkvalda ar i regionen med Port Elizabeth, Uithenhage och Despach- 2 miljoner manniskor!

Vi har varit besvikna over att det inte har funnits nagot program for oss efter seminarierna. De har hallt pa mellan 9 och 17, men sen har vi inte haft nagot att gora direkt. Vi forsokte ocksa framfora det, men... Forst igar fick vi chansen att umgas med nagra, och det var mest en slump. Vi skulle ha ett mote pa ett stalle, men kvinnan med nycklarna ringde en timma efter utsatt tid och sa att hon inte kunde. Sa vi begav oss till gasthuset dar vi bor. Motet mynnade ut i en trevlig afton dar vi fick chansen att prata med varndra pa ett mer avslappnat satt.

Idag och igar har vi akt omkring pa studiebesok. Vi har sett allt. Kakstader och platskjul kontra husen som regeringen bygger och later manniskor bo i kostnadsfritt. Vi har sett HIV och AIDS- center. Vi har besokt skolor och dagis. Och idag har vi varit pa tva (!) traditionella afrikanska fester dar de kallar pa andar etc. Vi har atit nyslaktad ko och dess inalvor. Kvinnor och man far for ovrigt inte vistas tillsammans pa dessa fester, utan kvinnorna goms i ett eget rum... Och sa har jag nastan blivit bortgift. Mannen satte kvinnorna pa att forhora mig. Och tydligen ar jag vard en massa kor eftersom jag inte har barn.

Huu...ja, ikvall ska vi ata en avslutande middag, Tidigt imorgon bitti bar det av till Namibia och Sodalitas (s-studenters) projekt, eller snarare studieresa. Vi vet inte exakt vad som vantar oss, men det handlar ju precis som i Sydafrikaprojektet om ABF och studiecirklar. Jag har pratat med professor Hunter, och han komer och hamtar oss pa flygplatsen i Windhoek.

Amandla!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack att vi får höra från dig igen! Vilka äventyr ni varit med om och vilka erfarenheter för livet ni har med er hem i bagaget! Vi längar såååå efter att få hålla om dig på Arlanda på torsdag. 2,5 timmars bilfärd hem räcker nog inte för att berätta allt...Jag skrattade högt för mig själv när jag läste om mannen som ville gifta sig med dig...Ha det bra i Namibia. P+K.