E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-08-26

Wykman, Bildt och Aftonbladet

Någon gång i veckan kollar jag in politikerbloggen.se. Kanske inte alltid den mest högkvalitativa nyhetsrapporteringen, men ändå intressant i flera avseenden. Häromdagen kunde man läsa att MUF:s ordförande Niklas Wykman varit i farten på Facebook och gjort uttalanden som kan läsas på politikerbloggen, här. Det handlar om den senaste tidens Israel-Bildt-Aftonbladet-debatt.

Yttrandefriheten är bland det allra mest fundamentala vi har i en demokrati, något Israel knappast visar att de förstår. De har krävt att Sverige tar avstånd från den artikel Aftonbladet har publicerat angående organhandel. Vad som ligger bakom historien vet jag inte mycket om, men det hör inte hit. Det ofattbara i hela den här härvan är utrikesminister Carl Bildts agerande- om man nu ens kan kalla det för agerande. På sin blogg (ja, blogg!) tar han ställning för att vi i Sverige inte jobbar så som Israel har krävt, nämligen att formellt fördöma artikeln. Helt sant och vettigt. Men uttalandet skedde via hans blogg, vilket knappast är lämpligt som utrikesdiplomatiskt forum.

Som om tokigheterna kring denna historia inte var tillräckliga så gör alltså Wykman uttalanden om att Aftonbladet bidrar till mytbildning som ledde till koncentrationslägrena. Det är inte ofta man hör utrotningsreferenser i svenska debatter. Men då och då- när det handlar om Israel och Palsetina- så är det någon som sätter igång och gör paralleller. Varje gång får jag rysningar. Inte för att man ska tiga ihjäl vad som hände under 2:a världskriget, men för att det känns obehagligt att de unga moderaternas ledare på allvar påstår att Aftonbladets artiklar skulle kunna leda till att den mörkaste historien upprepar sig. Det är inte Sveriges utrikesministers sak att fördöma (eller berömma) en nyhetsartikel. Men när det är dags att påminna om och förklara för världen varför vi följer principer om yttrandefrihet, ja då bör det ske i andra forum än på utrikesministerns privata blogg. Men det tycker uppenbarligen inte Wykman…

Inga kommentarer: