E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-10-21

Bara måste kommentera SD...

...För visst blir man lite rädd? Kanske inte speciellt förvånad om man lusläst Sverigedemokraternas partiprogram (som jag har gjort flera gånger), men lite rädd som sagt. Byt ut ordet "muslim" till "jude" och "kultur" till ras, så är retoriken farligt nära en viss retorik som var framgångsrik på 30- talet. Som vi sa att vi aldrig skulle glömma...

Well, fasaden har putsats, men budskapet är mer eller mindre detsamma. Visst, man pratar inte om raser med olika värden. Men om olika kulturer. Och man buntar ihop männsikor med samma religiösa tillhörighet (en MYCKET heterogen grupp) och säger att de utgör det största hotet mot Sverige. Muslimer är farliga. Därför ska de bäkämpas med all möjlig makt. Jag undrar vad det innebär... Men oavsett detaljer så står det klart, svart på vitt, att SD har en fiende och att de inte ska ha samma rättigheter som andra. Det är inte förenligt med parollen om alla människors lika värde, hur mycket de än påstår att att de ställer upp på det. (Nåja, företrädarna kanske inte vågar erkänna annat, men måååånga Sverigedemokrater är faktiskt öppna med att alla inte har samma värde, ofta pga religionstillhörighet).

Sure, det finns en risk att det stora utrymmet SD får nu spelar dem i händerna. Att de blir martyrer och vinner. Jag har tidigare varit övertygad om att det är rätt att möta SD där de finns, och framförallt nå deras väljare med politiska budskap. Att inte bjuda upp till dans med deras företrädare i onödan, men att bemöta dem när andra vill se oss och vad som skiljer oss åt. Men i det här fallet är jag inte övertygad om att SD vinner. All publicitet är INTE bra publicitet. Jag tror att den omdebatterade debattartikeln har fått många sympatisörer som inte varit övertgade om att SD står för en odemokratisk och främlingsfientlig politik nu fått se partiets rätta ansikte. SD kan inte längre gömma sin främlingsfientliga profil bakom en putsad fasad. De som applåderar SD för artikeln, ja de har väldigt djupt rotade värderingar. Och de får inte stå oemotsagda. Därför deklarerar jag här på min blogg för omvärlden (eller för dem som läser detta) att jag för allt vad jag är värd tar avstånd från SD:s vidriga människosyn. Jag tänker ALDRIG bidra till något som helst samarbete med SD, och det har jag hela mitt parti (S) tryggt med mig på.

2 kommentarer:

Beelzebjörn sa...

*applåd*

Det är på tiden att de släpps ut i media och blir av med martyrskapet. Jag tror personligen att deras tramsande om islamiseringen inte är det viktigaste att trycka på, utan deras övriga politik - att tvinga in dem på djupt vatten (saker som har med verkligheten att göra) och tvinga dem presentera sina lösningar och bekänna politisk färg.

Det finns en radiointervju någonstans därute på webben med Åkesson som fastnade i minnet, för något år sedan. Intervjuarens första fråga var: "Vilket är det största politiska problemet i Sverige idag som INTE har med invandringen att göra?"

Jag garvade som en hyena medan stackars Jimmy fumlade efter svar.

Välkommen tillbaka till bloggvärlden förresten ^^

Teresa Carvalho sa...

Tack för välkomnandet Björn!

Jag tycker du har helt rätt, för lite fokus har varit på SD:s övergripande politik. Kanske för att de inte har någon. Dete blir lite komiskt, men mest patetiskt, när de inte kan presentera alternativ i verklighetspolitiska frågor...!