E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-10-07

Jan-olov Madeleine

Förra veckan kunde man läsa i tidningarna om Jan-Olov velat lägga till namnet Madeleine som ett andra förstanamn. Skatteverket sa nej, men fick stryk i alla instanser ända upp i regeringsrätten. Det är en stor nyhet, glädjande också tycker jag med risk för att låta för yrkesskadad. Det innebär nämligen att praxis har ändrats så alla vuxna människor får heta sådant som traditionellt anses tillhöra det motsatta könet. Det är inte heller så att det gäller endast transvestiter. Det uttryckte speciellt Jan-Olov Madeleine var glädjande, att det faktiskt betyder att svensk praxis är könsöverskridande. Tyvärr reagerade jag på i en artikel att man skrivit att Jan-olov Madeleine var "en glad transvestit" efter segern. Tråkigt men sant, samhället ger ofta uttryck för ett behov av att kategorisera folk...

Inga kommentarer: