E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-10-08

Centerpartist vill inskränka religionsfriheten!

I dagarna har det uppmärksammats att centerpartisten Staffan Danielsson från Linköping tillsammns med en partikamrat har lagt en motion i riksdagen om att förbjuda burka och nikab dels på skolor och arbetsplatser, dels i offentliga miljöer. Jag tycker det är skandalöst!

Jag kan förstå varifrån debatten om burka och nikab på arbetsplatsen kommer ifrån. Men endast ur den synvinkeln att det inte får vara ett hinder för att utföra sitt arbete. Men då måste det verkligen vara ett HINDER. Om de förbjuds för att de inte synliggör loggor och annat så kan man tillverka en nikab med företagsloggan. Och eftersom det hanslar om att dessa kvinnor vill dölja kroppen snarare än att bära det spcifika plagget så finns det lösningar i många fall. Så länge det inte innebär att man inte kan göra vissa lyft och dylikt. På så sätt kan jag förstå diskussionen, men förespråkar INTE ett allmänt förbud för att somliga finner det olämpligt!

Men, det här med förbud i offentliga miljöer är ta mig fan rent odemokratiskt! Staffan Danielsson säger i NT:

"Religionsfrihet är en oerhört viktig grundlagsskyddad rättighet men det finns gränser även för denna. Vi menar att en gräns rimligen går vid att vilja eller åläggas att dölja sitt ansikte i t ex offentliga miljöer och på sitt arbete."

Gränser för religionsfriheten?! Gränsen går vid att vilja dölja sitt ansikte i offentliga miljöer?!
Jag antar att detsamma inte gäller mig när jag på en iskall vintermorgon täcker hela ansiktet utom ögonen med stor halsduk och neddrgen mössa... Det handlar helt enkelt om att förbjuda VISSA religiösa symboler. Vet hut!

Centerpartiet har redan tagit över den antifackliga kampen, ske de nu haka på den främlingsfientliga...? Jag hoppas att det interna motståndet växer! Det här är inte okej...

Inga kommentarer: