E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-10-01

Finns människoraser?

Nej, är ju naturligtvis mitt svar.

Anledningen till detta inlägg och rubrikfrågan är en grej som hände på jobbet idag. Eftersom det är min första arbetsvecka och jag inte är inne i alla rutiner än föranledde denna händelse att jag på allvar övervägde om det var någon som skämtade med mig. Nån kompis som strax skulle utbrista "PUNK'D!"

Men nej. En man ringde och sa att han hade fått anledning att fundera. Mannen hade en konkret fråga: finns raser? Efter min utläggning (febrilt undrande över skämt-potential-faktorn) hade han följdfrågor, om exempelvis det är okej att säga att människor kan ha olika hudfärg.

Tänker inte raljera över min syn på dessa frågor, de talar nog för sig själva. Men jag har tänkt på samtalet hela dagen, och den genuina frågan och acceptansen av mina svar: finns raser? Jag inser hur viktigt mitt arbete är när jag får sådana frågor, hur mycket det finns att informera om! Samtidigt är jag glad att människor som känner sig osäkra hör av sig och frågar OSS, de hade ju lika gärna vänt sig någon helt annan stans...

1 kommentar:

Beelzebjörn sa...

'Ras' är bara ett abstrakt begrepp baserat på idéer vi har om hur vi ska dela in arter och undergrupper i naturvetenskapligt perspektiv. Man kan dela in mänskligheten i raser precis som man gör med hundar eller katter baserat på yttre attribut, om man känner att det gör nytta vid t ex en studie om ärftlighet (varför massajer är längre i genomsnitt än eskimåer, t ex), utan att det för den skull säger ett dugg om de olika rasernas 'värde' gentemot varandra.

Eller så låter man bli. Sak samma, egentligen... Problemen dyker upp när någon idiot försöker upphöja det abstrakta begreppet till något slags naturvetenskaplig sanning om tillvarons beskaffenhet, och tillskriva det ett värde utöver det redskap för att studera ärftlighet och ursprung det är.

Det kommer idioterna att göra oavsett om vi säger 'ras' eller 'etnicitet' eller 'folkgrupp'.

Rasbegreppet är fullkomligt irrelevant när man pratar om saker som människovärde, om man inte råkar tillhöra de grupper som griper varje halmstrå för att rättfärdiga sin egen förvirrade idé om att just deras 'ras' skulle vara överlägsen.