E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-11-04

Att vaccinera sig eller inte, det är frågan (men borde inte vara!)

Okej, så ni lär knappast ha undgått hela debatten om huruvida man ska vaccinera sig mot baconinfluensan eller inte (hörde begreppet för ett tag sen, och det verkar ha satt sig...). Inte jag heller. Överallt ställs frågan: i media, på boggar, i fikarummet, på skolgården. Riskerna har blåsts upp enormt, myterna haglar. "Det är farligt", "man kan dö", "det är inte testat", "svinisen är inte så farlig trots allt", "jag tillhör inte riskgruppen" etc etc etc.... OCH?! Undrar jag ödmjukt ;-)

Det handlar om SOLIDARITET! So what om jag inte tror att jag kommer bli sjuk själv? Jag kan fortfarande bära på smittan utan att själv känna av det och då smitta andra, exempelvis människor i riskgruppen vars liv sätts i fara, eller små barn under 3 år som inte får vaccineras. Varför inte ta 5 minuter, vaccinera mig och ha gjort en god gärning gentemot andra? Jag kan på så vis vara med om att rädda liv, och dessutom hindra att samhället havererar till följd av massinsjukning. Morgan har tidigare skrivit klokt om detta.

Dessutom tycker jag det handlar om hänsyn till andra länder. I Sverige har vi råd att beställa 2 vaccindoser till varje invånare. Men i många andra länder skriker man efter vaccin och önskar inget hellre än att kunna göra som Sverige. Men man kan inte, för man har inte råd. Istället stängs alla skolor och fabriekr i exempelvis Ukraina, för att det är enda sättet att stoppa grisflunsan. Jag gissar tyvärr att tonerna hade varit annorlunda i Sverige om man inte beställt allt detta vaccin. Då hade nog rädslan tagit över...

För mig är det enkelt. Jag vaccinerar mig av solidariska skäl, inte för att jag är det minsta orolig för min egen hälsa. Sen slipper jag gärna ligga däckad också. Och hur dum skulle jag inte känna mig om jag struntade i vaccinet och sen insjuknade...?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, fast nu är det ju så att läkare ger olika besked. Såg en barnläkare på tv som inte rekommenderade att barn och gravida skulle vaccinera sig pga ev. risker. Och jag tänker då inte riskera att mitt barn föds med ev. skador för att vara solidarisk... MEN om jag inte varit gravid hade jag tagit den... samtidigt bör jag ju ta den just pga att jag är gravid... Ett dilemma där. Tycker att det är konstigt att man knappt kan stoppa ngt i mun (Viss fisk, osköljd frukt, viss ost osv) eller tex göra rent i kattlådan om man är gravid, enligt rekommentationerna. Men det här vaccinet ska vara ofarligt... Vet inte. Att det inte är godkänt för spädbarn känns ju även som en varningsflagg. Vem vet. Det är min oro.

Camilla sa...

Mitt namn kom visst inte med...

Teresa Carvalho sa...

Okej, jag förstår DITT dilemma, men för andra som inte är i din situation. Typ majoriteten av befolkningen ;-)

Beelzebjörn sa...

Hmm... Jag trodde det var 'baconpest'...?

Finns en hel del jag skulle kunna säga, men det visade sig att det mesta fanns summerat här: http://tantrikblog.wordpress.com/2009/11/03/dilemmat-med-influensavaccinet/

Intressant, oavsett vilken sida man vill tro på.

Ha det bäst.