E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-11-15

SMS-trakasserad

Igår fick jag ett äckligt SMS. Det var ett oerhört grovt sex-SMS. Jag blev chockad såklart, och börjde fundera på vem som i närheten av mitt privatliv ville såra mig genom ett sådant SMS. Ingen jag umgås med skämtar på det sättet, nämligen. Jag sms:ade 118118 för att ta reda på vem det okända numret tillhörde. Svaret jag fick var att numret tillhörde ett oregistrerat kontantkortsnummer. Då högg det till igen. Det var nämligen först då det gick upp för mig att personen som skickade SMS:et själv insåg att det han (ja, jag utgår ifrån att det är en man...) gjorde var fel. Jag befann mig vid denna tidpunkt på östgötasossarnas extrakongress, så jag hade många partivänner omkring mig. Just när jag gick och funderade på vem jag skulle prata med såg jag att en kvinnlig partikamrat tog fram sin telefon och reagerade på något, och det visade sig att hon hade fått ett liknande SMS. Inte lika grovt, men tillräckligt äckligt. Vi frågade runt, och det visade sig att en tredje kvinna fått ett liknande SMS. Alla tre SMS kom inom 8 minuter, i bokstavsordning kom jag dessutom på. Uppenbara gemensamma nämnare: kvinnliga s-politiker från Norrköping.

Vi gick direkt till polisen för att göra en anmälan. Jag tycker det är en självklarhet att göra det. För även om vi inte var utsatta för något direkt hot så var det oerhört kränkande, och man vet ju aldrig vad den här personen kan ta sig till i ett nästa steg. Något så utstuderat och systematiskt...får kalla kårar av tanken. Och jag blir riktigt jävla äcklad. Och sårad. Jag tycker det är helt oacceptabelt att man i egenskap av förtroendevald/politiker ska bli utsatta för sådana trakasserier. Det är på sitt sätt ett angrepp på demorkatin, för sådana handlingar kan få vem som helst att bli avskräckt från att någonsin bli en offentlig person med stort ansvar.

Till sist, vi var alla socialdemorkater som blev utsatta. Det utesluter inte att fler kvinnor från andra partier fick liknande SMS. Någon som känner sig träffad eller som hört något? Jag hoppas innerligt att ingen ytterligare fått utstå denna oerhörda kränkning, men om så är fallet måste vi tillsammans säga ifrån.

6 kommentarer:

Richard "Nicke" Bremer sa...

Jag tror att just hot och kränkningar via SMS är extra obehagligt, det går direkt fram, träffsäkert och mycket stor obehagskänsla. Har själv inte drabbats, men kan ana känslan.

Det var absolut helt rätt att polisanmäla, mycket bra att det gjordes.

Morgan Eklund sa...

Håller helt med nicke. Sjukt och otrevligt är det. Bra att polisanmäla.

ta hand om dig

Anonym sa...

Titta vem jag hittade =) Såg notisen i tidningen, självklart bra att ni anmälde o hoppas rötäggen inte varit idiotiska mot fler... Hoppas du har det bra annars, spec. i yrkeslivet :p Kram /Suzana

Beelzebjörn sa...

Hmm...

Det låter ju inte så slumpmässigt, det där. Låt dig inte skrämmas, bara, utan stå på dig.

Har själv fått ett par hot, främst i mailen. Det handlar så gott som uteslutande om folk som i avsaknad av ryggrad försöker makttrippa på att försöka skrämmas anonymt.

Bra att du anmälde.

Teresa Carvalho sa...

Vad kul att du tittade in Suzana, även om omständigheterna inte var de trevligaste...

Björn: förjävligt att man ska bli utsatt för såna här grejer bara för att man har ett politiskt engagemang! Det var en självklarhet att anmäla, det uppmanar jag andra att göra också. Även om det känns kränkande och obehagligt tänker jag inte låta mig tryckas ned, jag tänker inte låta sådana människor vinna över min plitiska övertygelse!

Beelzebjörn sa...

Respekt.