E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-12-09

Jobblinje?

Idag har riksdagen debatterat och klubbat sista delarna av nya sjukförsäkringsreglerena. Det har varit ganska uppmärksammat som ni vet, dock tycker jag att det borde skrikas ännu högre. Det regereingen gör nu är det sämsta av deras politik. Ett riktigt lågvattenmärke. Idag var jag med i 24nt/correns 30minuter och pratade om detta. Se klippet här.

Jag tror att människor vill jobba, men jag tror att såväl individ som samhälle mår bra av trygghetssystem som fångar upp den som blir av med arbetet eller drabbas av sjukdom. Högerregeringen säger att svaret på att bekämpa den höga arbetslösheten är, oavsett konjunkturläge, sänkta skatter och försämrade trygghetsförsäkringar. För DÅ kommer människor att vilja jobba. Annars har man tydligen inte tillräckligt med motivation till det... De påstår att detta leder till ökad köpkraft som i sin tur får företag att anställa fler. Problemet är att det inte riktigt funkar så. Köpkraften ÖKAR inte, den OMFÖRDELAS! Regeringen tar trygghet/inkomst/köpkraft från arbetslösa och sjuka för att finansiera skattesänkningar för människor som redan har det rätt bra, som har jobb. I samma utsträckning som viss köpkraft eventuellt ökar så minskar den hos de som drabbas av nedmonteringen av trygghetsförsäkringarna. Inget jobbskapande med andra ord. Jobb skapas i kombination av trygghet, utbildningsinsatser och investeringar.

Vad regeringen nu gör, som ett led i sin skattesänkarlinje, är att tvinga sjuka människor ut i arbetslöshet och till sist socialbidragsberoende. Människor som kan jobba deltid men inte 100% pga viss arbetsoförmåga tvingas säga upp sig från sitt jobb(!) för att leta efter annat jobb som eventuellt kanske finns någonstans i teorin. Men ingen vet. Om man skulle hitta nåt där man kanske kan gå från 20% till 30% i arbetstid, vem vill då anställa dig när du säger att "ja, vissa dagar kommer jag, andra inte, inte när smärtan är för svår..."

Regeringen backar något efter den massiva kritiken som haglar från alla möjliga håll. Det är bra att även regeringen börjar inse att deras politik är ovärdig. Men ärligt talat, att ändra enstaka ord så att "allvarligt sjuka" istället för "mycket allvarligt sjuka" ska undantas är inte mycket bättre. De säger själva att det bara är 1000-2000 personer som undantas. Har du en sjukdom eller skada som gör att du faktiskt inte kan arbeta 100% så rycker regeringen på axlarna och sägere liksom "tough luck". Hur man tror att människor ska bli friskare av att bli fattigare övergår mitt försånd. Eller vänta, är det så konstigt? Nej inte egentligen, det hänger ihop med synen på människan, om ideologiska överetygelse, som jag inledde detta blogginlägg med.

Om det här är regeringens "jobbpolitik", ja de ligger de risigt till. Det här är inte det Sverige jag vill leva i. Idag är jag rätt frisk och har ett jobb sedan några månader tillbaka. Men jag vet att det kan ändras över en natt. Jag har själv varit sjukskriven en gång i tiden, oförmögen att jobba. Jag hade mycket väl kunnat vara arbetslös idag, som bekant är ungdomsarbetslösheten bland den högsta i hela EU... Jag blir rädd, på rikgtigt. Och jag kan bara föreställa mig hur människor som blir utförsäkrade om några veckor mår nu. Jag tänker göra allt jag kan för att en värdigare politik ska föras efter 2010. Är ni med mig?

1 kommentar:

Anonym sa...

Du var SUVERÄN!!!!