E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-03-15

Oärlig och dumdristig retorik som gör mig arg!

Sitter och läser alliansens partisekreterares gemensamma utspel om valet och blev så kokande förbannad över retoriken som används! Jag kände likadant när Björklund stod i Agenda igår och flera gånger hävde ur sig att s,v,mp motverkar jämställdhet och att vi värderar mäns jobb högre än kvinnors. Sådan idioti biter inte på väljarna, Björklund! De är inte dumma i huvudet. Vem fan (ursäkta) tror du har störts trovärdighet i jämställdhetsfrågor?! RUT-avdraget handlar om helt andra saker. Blanda för guds skull inte ihop det med ROT genom att ställa kvinnors arbete mot mäns. ROT är en konjunkturdämpande åtgärd för att tidigarelägga planerade inversteringar. Samma resonemnag kan inte användas på RUT. Den som tidigare läst min blogg vet vad jag tycker i frågan, så det ska jag inte gå in på nu. Men skärpning i debatten (det gäller också felaktiga siffror som används från borgerligt håll. Tips: Ni vinner nog mer på att använda ärliga siffror)!

Det var ett sidospår. Jag blir lika förbannad på alliansens korkade retosriska försök i dagens utspel. Det känns desperat! Nu skriver deras partisekreterare: "Socialdemokraterna presenterar massiva skattehöjningar för låg- och medelinkomsttagare liksom kraftigt utbyggda bidragssystem."

Vilka massiva skattehöjningar för låg- och medelinkomsttagare? Jag har inte sett några konkreta besked angående skattehöjningar, så hur kan alliansen kalla dem massiva?

Vaddå utbyggt bidragssystem?! Om de menar a-kassa och sjukersättning är de ta mig tusan dummare än jag trodde. Dessa är nämligen inte bidrag, utan försäkringar. Försäkringar vi betalar för att få ut när vi behöver dem. Typ nu när arbetslösheten är skyhög och jag kan bli uppsagd på grund av arbetsbrist, eller om jag blir så sjuk att jag inte kan jobba full tid. Det vet borgarna också. Alliansregeringen har urholkat dessa försäkringar, och när vi vill säkra dem anklagas vi för bidragspolitik till skillnad från deras så kallade "arbetslinje". Snacka om att kasta sten i glashus. Var är investeringarna i utbildning för att möta nya jobb efter krisen och investeringar i jobb som skulle kunna skapas nu?! Och om någon bygger ut bidragssystem och medförande beroende är det väl ändå den moderatledda regeringen med sina vårdnadsbidrag? Det ska bort om de rödgröna vinner!

Usch vad arg jag blir!!!!

3 kommentarer:

ASHO sa...

Teresa,

det är lite olika strategi för att vinna valet.
Socialdemokraterna försöker anamma:"Den som har roligast i politiken vinner och jobbar för att bygga ett starkare Sverige tillsammans". Medan Alliansen verkar gå på "ljug och desinformera väljarna eftersom vi i alliansen tror att de är så korkade att de inte kommer att avslöja oss"

Anonym sa...

Instämmer helt i vad Teresa skriver! Jag blev också förbannad när jag såg alliansens partisekreterare. Men jag blev mest förbannad på att de nu försöker lura väljarna genom att varuregistrera loggan "Allisansen" - I RÖTT!!!! Varför plötsligt RÖD färg? 2 nyanser blått + grönt blev orange förra valet. Detta val försöker de få väljarna att tro att de är RÖDA (Det nya arbetarpartiet?)

Anonym sa...

Arbete ger frihet. Översätt det till tyska.