E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-03-01

Om maten

På fullmäktige ikväll ska det enligt dagordningen ske en interpallationsdebatt angående maten, det stora samtalsämnet i Norrköping under hösten och våren. Kände att jag var tvungen att skriva några rader om detta, även om det kan verka uttjatat och med säkerhet kommer upp igen.

Till att börja med: Våra äldre ska inte äta kall mat. Inte fryst mat. De som behöver hjälp med att få mat, framförallt inom hemtjänsten, ska få äta varm och näringsrik mat. Den ska enligt det omdebatterade förslaget lagas i ett nytt modernt kök där man efter tillagningen snabbt kyler ned maten så att den ska behålla sin näring, för att sedan värmas och ätas hemma hos den som beställt maten. Precis på samma sätt som restauranger lagar mat och som jag gör hemma när jag gör storkok och potionerar, kyler ned och värmer på jobbet som lunchlåda vid senare tillfälle.

För det andra: Alla verkar vara rörande överens om att byta ut Sambyhovsköket som idag lagar mat och varmhåller den under transport till de gamla som då ofta får äta ljummen mat (här kan vi möjligtvis tala om kall mat...) med förlorat näringsinnehåll. Köket håller inte måttet och är under all kritik.

Köket behöver alltså ersättas. Hur är egentligen inte så viktigt, om ni frågar mig. Inte så länge resultatet är bra mat för den som inte klarar av matlagning själv, utan behöver kommunens hjälp. Denna "hur"-fråga (hyresavtalet för det nya köket), som egentlgien borde vara en icke-fråga har fått gigantiska proportioner. Det är kanske inte så konstigt, det här med mat är naturligtvis känsligt. Framförallt blir det känsligt när det sätts en bild av att S V MP vill att gamla ska äta kall mat. Inget kunde vara mer fel, men oppositionen har skcikligt satt en snedvriden bild. Det är helt enkelt inte sant att vi vill erbjuda sämre eller kall mat. Vi vill byta ett kök som inte kan användas mot ett som använder modern teknik för att få bra mat.

Alternativet då? Ja, vilket alternativ? Lokala krögare säger borgarna. Problemet, som jag har förstått det, är att senast man tillfrågade de lokala krögarna var intresset svalt eftersom det är svårt att garantera mat 365 dagar om året med MYCKET specialkost. (För övrigt kyler många restauranger ned maten för att hålla den varm hela dagen, men det verkar ingen bry sig om...)

Hur som helst, det ansvarsfulla att göra nu när det blivit så mycket rabalder och rädsla för kall mat (som alltså aldrig varit aktuellt) är att vara öppen för alternativ. För som jag sa är "hur"-frågan egentligen inte så viktig. Därför tycker jag att det är bra att kommunstyrelsen har gått med på att utreda olika alternativ igen och låta medborgarna säga sitt. Finner man lösningar som de flesta kan ställa upp på och som framförallt garanterar bra och näringsriktg kost till hemtjänsten till en rimlig kostnad så är det jättebra! Då finns det inte längre något problem. Kommer man fram till det majoriteten kommit fram till, att ett nytt kök i Ingelsta är det bästa, so be it. Strunt samma om det är privata aktörer eller ett kommunalägt kök, eller något däremellan. Bara vi snarast kan leverera bättre mat än idag till dem som behöver till en rimlig prisnivå (det vill säga, hur gärna vi än skulle vilja ha varsin privat kock kan vi genast utesluta ett sådant alternativ på grund av en orimlig kostnadsnivå).

Inga kommentarer: