E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-03-30

Har inte tummen mitt i handen bara för att jag är tjej- så det så!

En sak som gör mig upprörd är när någon tar för givet att jag inte klarar vissa tekniska saker, bara för att jag är tjej. Hur ofta hör man inte någon utbrista "Kan ingen karl hjälpa till" när man har fått punka på bilen eller när en tung kartong ska bäras? Allt för ofta, tycker jag. Jag gör mitt bästa för att pedagogiskt påpeka det idiotiska i sådana kommentarer, samt förklara att jag kan byta däck (i alla fall om jag har en instruktionsbok) och faktiskt är halvstark. Oftast klarar jag inte den pedagogiska biten, jag blir allt för upprörd.

Jag blev återigen påmind om hur tydliga dessa vanföreställningar är senast nu i dagarna. Jag har bestämt mig för att renovera lite hemma. Bäst att passa på när man kan göra ROT-avdrag. En sak som står högt på listan är att installera diskmaskin. Jag började mäta och ha mig, men insåg snabbt att det hela såg ganska komplicerat ut. Det såg nämligen ut som att skpåsdelen var "one piece" med hål och luckor för dessa. Alltså inte så att jag kan skruva bort ett skåp från enheten och sätta en diskmaskin i det utrymmet. Nej, här måste det sågas och finsnickras. Jag berättade för en bekant i byggbranchen, som garanterade att jag hade fel- det ser bara ut som att det är en ihopsittande enhet. Nåväl, ringde ändå fastighetsskötaren för att be dem komma och kolla för att sedan ge mig en offert. Mannen jag talade med garanterade samma sak, det är inte "en enhet", det går definitift att skruva loss. "Jag ska visa dig".

Nå? Väl på plats kunde fastighetsskötaren direkt se att jag hade rätt!

Självklart! Jag har inte tummen mitt i handen bara för att jag är tjej! Faktum är att jag är rätt händig. Jag hatar att bli dumförkalrad på grund av mitt kön, jag blir heligt förbannad! Förhoppningen är naturligtvis att korkade fördomar av detta slag ska dö ut, men tills dess skickar jag en önskan: Håll åtminstone era nedlåtande fördomar för er själva!

1 kommentar:

Johanna sa...

Jag håller med dig till punkt och pricka, vännen. Här hemma är det jag som renoverar och monterar ihop möbler. Mer genus åt folket! Kram!