E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-05-27

Vårdnadsbidrag

På Norrköpingskommunfullmäktige imorgon, måndagen den 28/5, kommer vi att behandla en motion inlämnad av kristdemokraternas Margaretha Ericsson som vill att vi ska förbereda oss på kommunalt vårdnadsbidrag.

Det första jag reagerar på är att regeringen inte har fattat något beslut om detta ännu, så det känns väldigt märkligt att vi ska förbereda oss på ett införande. Jag tolkar det som att det förekommer meningsskiljaktigheter i regeringen, men det kan jag naturligtvis endast spekulera kring.

Hur som haver, förlaget är förkastligt. Det är orättvist på en massa olika sätt. Det är en klassfälla eftersom endast ekonomiskt oberoende, alternativt personer som blir försörjda av någon annan, kan komma att utnyttja ett sådant bidrag. (Observera att det är ett bidrag, ironiskt när regeringen samtidigt säger sig vilja minska bidragsberoendet...!) Man tar med andra ord inte heller någon hänsyn till alla ensamstående föräldrar, istället sänder man signaler om att de inte är lika viktiga att prioritera... Det känns mycket omodernt och bakåtsträvande. Det är också en kvinnofälla. Låt oss vara ärliga, det kommer nästan vara uteslutande kvinnor som utnyttjar bidraget och stannar hemma med barnen, vilket också kommer att försvåra deras återgång till arbetsmarkanaden.
Men framförallt kommer vi se tendensen bland invandrarkvinnor som står längst bort från arbetsmarknaden. Kan man tjäna lite pengar på att vara hemma med barnen om alternativet är att bara vara hemma, ja då är inte steget långt. Och det är förståeligt. Men det ger tråkiga konsekvenser för barnen som inte får samma möjlighet till pedagogisk förskoleutbildning och sociala förutsättningar. Segregationen riskerar att öka.

Jag är övertygad om att fullmäktigt kommer att fatta det rätta beslutet, avslag på motionen- bifall till kommunstyrelsens förslag. Men låt oss belysa och diskutera. Jag har en känsla av att kristdemokraterna kommer att stånga sig blodiga för den här saken, kanske mer än både fastighetsskatten och bensinskatten...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och du fick rätt...
Men det var ju en rätt animerad debatt i alla fall och det är ju inte var dag. ;-)

Teresa Carvalho sa...

Klart jag fick rätt ;-)
Helt sant, det blev en rolig, engagerande och känsloladdad debatt =). Och perfekt för att göra debut i talarstolen!

Anonym sa...

Ja, det var ett lyckat jungfrutal du höll! Grattis! Synd bara att vissa ledmöter gav uttryck för en sådan hetskhet i stället för att föra en saklig debatt kring vårdnadsbidraget...

Anonym sa...

Kaxig attityd, det gillar jag. ;-)

Vi får väl, med gemensamma krafter över parti-/blockgränserna, jobba för att se till att debatterna i KF handlar om sakfrågor istället för raljerande och pajkastning.

Teresa Carvalho sa...

Det låter som en bra inställning, Rikard! Ett tag var debatten verkligen nere på botten. Pajkastning och liknande hör inte hemma i en fullmäktigesal, den förtjänar mer respekt.