E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-05-30

Fråga till Anders Borg:Vad händer med reavinstskatten?

Så kom det till slut då, eller...?
Den slopade fastighetsskatten skulle ju inte medföra några förlorade intäkter, lovade regeringen. Förutom det den kommunala avgiften ska inbringa skulle man höja reavinsskatten från 20 till 30 procent. Det får dock massiv kritik internt. Skattehöjningar är föstås inte populärt... Nu aviserar alltså regeringen för att det eventuellt inte blir någon sådan höjning.
Då undrar jag ännu mer än tidigare hur Anders Borg tänker finansiera avskaffandet av fastighetsskatten?! Det bringar naturligtvis negativa fördelningseffekter, och nu också kanske förlorade inkomster för staten... Ska bli spännande!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket intressant...när man inte är överens ens inom den moderata riksdagsgruppen, hur ska man då bli överens inom regeringen? Förra sommaren velade ju Reinfeldt och moderaterna fram och tillbaka i denna fråga.Vem minns inte utspelen som haglade tätt efter Almedalsveckan..?