E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-06-04

Rätt beslut i skandalmatchen på parken

Många var vi som såg det minst sagt händelserika derbyt mellan Sverige och Danmark på Parken i Köpenhamn. Själv satt jag bänkad framför TV:n, mest förväntansfull på Elmander. Han var kanon! Efter 3-0 var det knappast många som trodde på en dansk återhämntning. Men liknande har hänt förr... Jag tänker naturligtvis på Champions-league finalen mellan Liverpool och Milan 2005 då Milan såg ut att gå en enkel seger till mötes i halvlek. Men liksom Liverpool åtehämtade sig danskarna och med bara någon minut kvar stod det 3-3. Solklart rött kort och straff. Vad Rosenberg kanske sa eller gjorde spelar egentligen inte så stor roll. Knytnävsslag hör inte hemma på en fotbollsplan. Den danska supporterns attack på domaren är bedrövligt, men det värsta agerandet stod den danska säkerheten för. Fler fans kom in på planen- och inget ingripande gjordes. Det är bara tur att det inte fanns knivar eller liknande inblandat, för tyvärr är det inte någon omöjlighet. Hulligansimen måste stoppas! Domaren gjorde helt rätt som blåste av matchen. Möjligvis hade det varit rätt at fortsätta om inte upprepade insrpång på planen hade gjorts efter första avblåsningen. Men efter det var det tydligt att säkerheten inte kunde garanteras. Det började med en bra match och en härlig fotbollsfest i försommaranda. Men i slutet fanns bara förlorare. Självklart danskarna, men också Sverige som får tilldömt sig 3-0 efter att ha gjort bort sig och tappat ett sådant övertag till 3-3. Kanske hade 4-3 varit mest rättvis, spelmässigt. Men inga liv får sättas på spel för fotbollen.

Inga kommentarer: