E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-06-28

Penning- och finanspolitiken. Borgarnas elände fortsätter!

Sällan jag skriver ekonomisk-politiska inlägg nuförtiden...! Men det kan inte hjälpas, jag blir häpen över högerregeringen och Anders Borgs ekonomiska politik. Å andra sidan gör man aprecis som utlovat, så särskillt förvånad bör väl knappast någon vara.

Riksbanken tvingas till att gång på gång höja räntorna. Det är en konsekvens av den överhettning Anders Borg för in de svenska finanserna i. Samtidigt väljer han att elda på i form av ytterligare skattesänkningar, raka motsatsen vad skolboken säger att man bör göra. Nu bör vi spara och strama åt inför den nedgången som helt naturligt kommer efter en uppgång. Men icke! Skattesänkningarna finansieras dessutom i stor utstreckning av redan genomförda försämringar i trygghet på arbetsmarknaden och livet i allmänhet. När nu ytterligare skattesänkningar utlovas är det rimligt att anta att även de ska finansieras av ytterligare försämringar i trygghet och skyddsnät. Hur ska det gå för arbetaren med försämrad trygghet på arbetsmarkanaden och skyddsnät vid eventuell arbetslöshet när lågkonjunkturen kommer? Inte kommer det att gå bra i alla fall. Men det tycks inte Högeralliansen bry sig om. De vet mycket väl om problematiken, men svagare samhällsgrupper är helt enkelt inte regeringens högsta prioritet. Denna brist på solidaritet kännetecknar hela deras poltik, både ny och gammal.

Vad gäller fastighetsskatten hade jag här på mi blogg ställt en fråga till Anders Borg gällande finansiering av dess avskaffande. Nu verkar jag ha kommit närmre svaret, men inget är klart. Hur som helst kvarstår problemet och min kritik: Låginkomsttagare och framtida husköpare är de som får lov att finansiera de kraftiga kostnadsreduceringarna bland villägare i Danderyd, Täby och andra områden med dyra villor ägda av höginkomsttagare. Budskapet är tydligt från regeringens sida: Fastighetsskatten ska bort och ersättas av en avgift som ligger runt den summan som en medelvilla redan idag kostar i form av skatt, men som är avsevärt lägre än den summan man betalar för en villa i Stockholms finare förorter. Skatteavskaffandet ska finansieras dels av avgiften, dels av antingen höjd reavinstskatt eller liknande. Lika mycket pengar ska in till staten, men mindre kommer att betalas av höginkomsttagare. Det innebär alltså att större del än tidigare ska finansieras av låg- och medelinkomsttagare. Och sen säger man att man genomför reformen för att den var snedvriden och orättvis! Det är ett hån! Vist kan man argumentera för att det tidiagre systemet innebar att några drabbades orätvist, men det kunde lösas. Detta är mycket mer orättvist!!

Läs gärna vad Fredrik Olovsson skriver om allt detta på sin blogg. Han sätter förklarar det jag menar på ett jättebra sätt!

Inga kommentarer: