E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2007-06-06

6/6, Sveriges Nationaldag

Hur ska jag fira Sveriges Nationaldag? Jag ska se landskampen mellan Sverige och Island såklart, annars blir det mest plugg... Hade gärna gått på den årliga marknaden, men av någon anledning väljer man att lägga nationaldagsfirandet (i alla fall den delen, den som är värd att delta i) under helgen. Vad är det då för mening med att ha röd dag?

Varför firar man nationaldagen den 6 juni egentligen? Jo, från början är det till minne av att Gustav Vasa valdes till kung. Känns ju lite lagom roligt att fira det, ingen häftig självständighet eller liknande. Kan förstå varför det länge var högerextrema grupper som mer eller mindre tog patent på den här dagen. Att vi idag tycks kunna fira nationaldagen med viss stolthet, utan att överdriva nationalismens glorofiering av kung och fosterland, är naturligtvis bra. Jag ser inget fel i det, tvärtom är alla segrar mot nazister och rasister värdefulla. Och för er som inte visste det, så finns det andra skäl till att fira just den 6/6: nämligen att regeringsformerna, både den 1809 och den 1974, togs just den 6 juni. Förvisso för att det skulle infalla på svenska flaggans dag i minne av Gustav Vasa...men i brist på annat så kan vi i alla fall säga/tänka att vi firar demokratin. Det låter mycket bättre än ursprunget, eller hur...?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Håller med helt! Blev inget riktigt firande för mig heller i år ;) Vi ses i eftermiddag! kram

Anonym sa...

Vi firar nationaldan till minne av att vasa valdes till kung, han tillkom dock senare. Detta var början¨på svearikes stormaktstid nåt som alla svenskar borde vara stolta över. men tyvär finns det ju knappt några svenskar kvar så jag tycker det är underligt att den firas på senare dar. död åt terrorismen och länge leve sverige