E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-05-06

Gnälligt och förbryllande

I måndags släppte de rödgröna sin skuggbudget som gav många glädjande besked. Till alliansens förtret. Allt sedan S + V + MP lanserade sig som ett samlat regeringsalternativ har högern kulsprutat ut frågor om hur eniga vi egentligen är och pepprat oss med frågor om hur vi ska finansiera reformer när vi tar tillbaka makten. Massiva skattehöjningar har de ropat och skrivit i insändare. Jag skrev i våras ett blogginlägg just angående deras hot om våra "massiva skattehöjningar" där jag undrade hur de kunde säga så innan den ekonomiska politiken var presenterad... Nåväl, nu har vi svaren. Det blir inga massiva skattehöjningar för "vanliga" människor.

Alliansen gnällde tidigare över att detaljbeskeden dröjde. Nu gnäller de över att vi inte gör exakt vad de har talat om för svenska folket att vi ska göra. Sorgligt. Det är ingen hemlighet att om de rödgröna hade styrt idag hade inte skatterna sänkts med nära 100 miljarder kronor för lånade pengar. Men det innebär inte att vi höjer tillbaka allt vid maktskifte. Det skulle var oansvarigt att bara göra en återställare till den politik som fördes innan 2006. Ärligt talat, jag vill gå framåt, inte bakåt!

Jag tycker att man ska vara ytterst försiktig med att höja och sänka skatter, eftersom det påverkar alla männiksors ekonomiska utrymme, och det kan bli väldigt osäkert vid för många och kraftiga svängningar. Det är inte bra för tillväxten. Därför är jag glad åt de rödgrönas skuggbudget. Alla förslag är finansierade, så skrämselpropagandan om oreda i finanserna biter liksom inte. De rödgröna visar tydligt att de med högst inkomster ska få möjlighet att bidra mest till den gemensamma välfärden och tryggheten. De som tjänar under 40.000 kr i månaden får behålla skatteavdraget. Dessutom görs en del andra stora omställningar och omprioriteringar som ger intäkter för att finansiera investeringar i fler jobb och bostäder. Ett exempel är benisnskatten. Modigt att våga höja, trots att många såklart vill betala så lite som möjligt. Men när det handlar om 30 kr/månad för en "normalbilist" tycker jag att detär extremt välmotiverat. Väljer man att bo långt ifrån arbetet får man vara beredd att betala lite mer eftersom man släpper ut mer. Det är ett val man gör. Det raserar ingens ekonomi, som Borg hotar med, och dessutom ökar samtidigt reseavdragen.

Jag förstår att alliansen gnäller, men det börjar bli desperat och pinsamt. Förbryllande nog visar demoskops mätning att alliansen gått om de rödgröna. Visserligen var allt inom felmarginalerna, men ändå. Det ska tas på allvar. Ändå tror jag att de rödgröna vinner valet i september. Vi har helt enkelt den mest rättivsa ekonomiska politiken. Jag tror att folk röstar utifrån att de vill ha rättvisa och solidaritet, inte hurvida man kanske tjänar 183 kronor eller förlorar 291 kronor i månaden.

Inga kommentarer: