E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-05-01

"Kämpa för rättvisa, frihet och bröd"

...är en av många strofer och slagord som sjungits och skanderats 1:a maj- firandet idag. Jag gillar verkligen den här dagen. Den är stämningsfull och betydande för oss socialdemokrter. Den påminner oss om vad löntagarna för 100 år sedan kämpade för: rättigheter och friheter vi idag tar för givet. Den här dagen tillåter oss att påminna oss själva om hur långt vi har kommit. Men samtidigt är det en stark markör för hur stora orättvisorna fortfarande är idag. Idag demonstrerar vi mot den ökande barnfattigdomen, om den skyhöga arbetslösheten (främst bland unga) och nedmonteringen av våra gemensamma trygghetsförsäkringar. Vi sjunger och ropar om de förändringar vi vill göra under de nästkommande fyra åren om vi vinner valet, men också den framtid som ligger ännu längre fram. Den som mina barn och barnbarn kommer att kalla nutid.



1:a maj är viktig ur såväl ett historiskt som nutida perspektiv för arbetarrörelsen. Jag tycker att det är tråkigt att moderaterna, precis som 2006, valt att ha ett en egen 1:a maj- demonstration. Det är nästan som ett slag i ansiktet för oss som betraktar 1:a maj som en symbol för hela vår rörelse. Men jag tror faktiskt att det kommer att slå tillbaka på dem. Jag tror att folk tycker att det rimmar lite illa att moderaterna anser det vara viktigare att häckla arbetarrörelsen och demonstrera för att inte lämna allt utrymme denna dag åt oss än att själva stå upp för sin egen politik och ideologiska värden som bär upp sitt parti. För även om de kallar sig "nya" så är de organisatoriskt samma parti som de "gamla"- De har ju trots allt inte brutit med sin historia.

Nåväl. Mer än ovanstående rader tänker jag inte ägna åt moderaterna idag på arbetarrörelsens stora dag. Istället vill jag berätta att stämningen inom det socialdemokratiska partiet var på topp idag. Inte ens stormvindarna kunde stoppa oss. Vi är laddade och tända på att vinna valet!

Glad 1:a maj!

Inga kommentarer: