E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-04-28

Kärnfamilj- om KD själv får välja

Kristdemokraterna har en tendens att trycka på mina knappar. Nu senast handlar det om en insändare i Norrköpings Tidningar. Bengt Ekström (som toppar KD:s lista till Norrköpings kommunfullmäktige i valet) skriver om hur "påhoppade" KD blev i samband med Norrköping Pride. Han menar att det är modigt av KD att bromsa krav om lagändringar som tar hänsyn till att familjer kan se olika ut. Juridiska och känslomässiga konsekvenser måste utredas mycket noggrant, menar han. Call me crazy, men är det inte ganska så färdigutrett? Jag menar, i hur många årtionden ska vi "utreda"? Var ärlig istället, säg att ni helt enkelt inte vill ha några lagändringar och att ni inte gillar den uppluckarande utvecklingen. Ni kan gärna linda in det i att "tiden inte är mogen" eller så, men säg inte att det är utredningar som hindrar er från att anpassa er verklighetsuppfattning!

Vidare menar Bengt Ekström att mer lagstiftning gör samhället "stelt och fyrkantigt" och att det "öppnar för konflikter". Förlåt, men hur kan man missa en så uppenbar poäng? Hela syftet med vissa lagförändringar är ju att komma bort från den stela och fyrkantiga bilden av vad en familj är. Att istället tillåta familjer att bestämma själva hur de ska leva sina liv (naturligtvis inom gränser, jag är inte för incest eller månggifte).

Men det är just det här med familjens självbestämmanderätt som får mig att skriva detta blogginlägg. Är det något mantra Kristdemokraterna har lyckats hamra in i svenska folket så är det väl just att de vill att familjen ska få bestämma mer själv. Men Bengt Ekströms avslutar sin insändare såhär: "Jag och Kristdemokraterna tror fortfarande att det är tryggast för barn att växa upp i ett stabilt förhållande med sina biologiska föräldrar." Det låter för det första inte som att Kristdemokraterna är intresserade av fler utredningar, och för det andra undrar jag om det samtidigt innebär att adoptioner bör undvikas? Förvisso ger jag Bengt Ekström rätt i att barn troligtvis mår bäst av att växa upp i ett stabilt hem. (Vilken chock va?) Men gudarna ska veta hur många barn som växer upp i insatbila hem med både sin biologiska mamma och pappa.

Slutsatsen jag dragit förut, och utifrån dagens insändare återigen drar, är att Kristdemokraterna menar att familjen ska få bestämma själv- så länge man väljer att vara en kärnfamilj.

Inga kommentarer: