E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-04-07

Har Anders Borg fått hjärnsläpp?

Nej, jag tror tyvärr inte det. Den bistra sanningen är nog att han och hans regeringskollegor har en fruktansvärd ovilja att möta jobbkrisen.

Beskedet som många har befarat kom till sist: det krisdämpande stödet till kommuner och landsting försvinner nästa år om högeralliansen vinner riksdagsvalet. Inför 2010 bönades det och bads det på bara knän, och till sist kom de välbehövliga 17 miljarderna för att stoppa blödningen ute i landets kommuner och landsting. No more, säger nu Anders Borg. De permanenta statsbidragen räknas upp med 5 miljarder som sig bör, men det extra stödet för att möta krisen försvinner alltså. Det blir 12 miljarder mindre 2010 jämfört med 2011.

Korkat, tycker jag. Jag tror att Anders Borg vet lika väl som jag och många andra med mig att arbetslösheten och skatteintäkterna släpar efter den ekonomiska uppgången. Vi vet att de nästkommande två åren kommer vara tuffa, eftersom arbetslösheten inte sjunker och skatteintäkterna därmed inte ökar direkt när den ekonomiska tillväxten tar fart.

Vad som är ännu märkligare är Borgs argument. Han hänvisar till konjunkturinstitutets lägesrapport som visar upp positiva prognoser, men det ofattbara i det hela är att prognoserna i sin tur bygger på att regeringen har kvar och till och med utökar det extra statsbidraget 2011. Rapporten klargör att om dessa medel inte skjuts till kommer kommunera och landstingen behöva göra "stora anpassningar". Läs själva här på sidan 125. Vi vet alla vad det betyder: troligtvis masssa uppsägningar, helt klart sämre kvalitet.

Det övergår mitt förstånd en aning att regeringen tar bort det krisdämpande stödet med fortsatt tuffa tider framför oss med hänvisning till prognoser som bygger på att regeringen utökar detta stöd. Totalt ologiskt. Å andra sidan, vi vet ju vad högerregeringens prioriteringar är, alltid: skattesänkningar. Det här valet kommer att handla om att välja väg. Vad vill du prioritera? Skattesänkningar för dem som har jobb och har det gott ställt, eller aktiva insatser för att behålla och skapa jobb och förbättra kvaliteten i välfärden?

Valet är ditt, var med och påverka!

Ps. Läs också detta på samma tema.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du har så rätt, Teresa i allt vad du säger.Valet närmar sig med stormsteg och vi måste göra allt för att stoppa denna borgerliga regering.
Det går att påverka!