E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-04-22

Youth summit... och såklart askmolnet

Länge har det planerats, och förväntningarna har trissats upp för var månad. I alla fall för de ca 200 ungdomarna från hela Europa som skulle delta i Youth summit på Vildmarkshotellet denna vecka. Det är en årlig sammankomst för elever som pluggar på Second Chance School runt om i EU. Mycket pengar och tid har lagts ned för att eventet i Norrköping skulle bli det bästa någonsin. Många av eleverna har aldrig varit utamlands, vissa knappt utanför sin hemstad. Alla har de av olika anledningar svårt att ta sig igenom gymnasiet. På Vildmarkshotellet var tanken att hopp skulle väckas hos ungdomarna, och de skulle få umgås avslappnat med djur och politiker (jo, det har skämtats en hel del om kombinationen såklart...)

Nu låter det som att detta inte blivit av, men riktigt så illa blev det inte. Men visst har askmolnet ställt till det. Hälften av ungdomarna har inte kunnat ta sig hit, exempelvis från Irland, Portugal, Spanien och Frankrike. Men lyckligtvis har vi just nu i skrivande stund tappra elever från Sverige, Danmark, Polen, Ungern, Tyskland och Holland som har tagit sig hit efter långa bussfärder.

I tisdags var jag med ungdomarna under hela förmiddagen. Vi gjorde eld, lärde oss att samarbeta och att överleva. Jag var mäkta imponerad av ungdomarnas inställning! Strax ska jag ut till den stora middagen på Vildmarkshotellet, och jag kan avslöja att vi politiker kommer att bjuda på show! Får väl se om det smyger sig ut på youtube...

Anyways, tyckte att detta EU-projekt (såväl den löpande verksamheten som träffen denna vecka i Norrköping) var värd att uppmärksamma. Tråkigt att askmolnet hindrarde många elever från vad som kunde ha blivit det häftigaste de varit med om än så länge. Men kul att så många har kämpat sig hit och har humöret på topp!

Inga kommentarer: