E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-04-12

Insändare i dagens NT: Hjärnsläpp eller ovilja?

Dessvärre lägger nt.se inte ut insändarna som publiceras i tidningen. Jag bloggade häromdagen om att högeralliansen tar bort det krisdämpande stödet till kommuner och landsting nästa år, om de vinner valet. Idag skriver jag såhär i en insändare i Norrköpings Tidningar:

"Vinner borgarna valet blir det inget extra stöd till kommuner och landsting nästa år. Efter vädjanden kom i år välbehövliga 17 miljarder för att dämpa krisen. Det extra stödet försvinner 2011 klargör nu Anders Borg, trots att han vet att arbetslösheten kommer fortsätta vara hög och skatteintäkterna låga de närmsta åren. Borg hänvisar till konjunkturinstitutets lägesrapport som presenterar positiva prognoser, och sedan drar han slutsatsen att inget mer krisstöd behövs. Märkligt, tycker jag. I rapporten står nämligen klart och tydligt att prognosen bygger på att staten tillskjuter 18,5 miljarder 2011. Annars måste kommunerna och landstingen göra ”stora anpassningar”, vilket troligtvis innebär uppsägningar.
Hur kan den moderatledda regeringen ta bort krisdämpande stöd med hänvisning till en prognos som förutsätter att regeringen utökar stödet? Har Anders Borg fått hjärnsläpp eller är oviljan att möta arbetslösheten och stärka kvaliteten i välfärden så stor? Oavsett svaret talar regeringens skattesänkningar om ca 100 miljarder för sig självt. Politik handlar om att prioritera. Ska vi fortsätta sänka skatten för dem som har det bra, eller ska vi behålla och utveckla jobb och välfärd?


Teresa Carvalho
Socialdemokrat"

I mitt förra blogginlägg kan ni läsa mer om detta resonemang, inte lika anpassat efter tidningsstandard (alltså lite längre, lite friare skrivet).

Inga kommentarer: