E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2010-04-24

Copy-paste- metod ska göra M till arbetarnas rättviseparti

Inför förra valet lanserade moderaterna sig själva som det nya arbetarpartiet. Inte arbetareparti, utan arbetarparti. En väsentlig skillnad som dessvärre göms bakom det förvridna budskapet. De har lyckats hamra in sin slogan skickligt och väl, moderaterna. Man reagerar knappt längre när de säger det. För hur länge orkar socialdemokraterna opponera? Och hur länge är det lönt innan andra tröttnar på opponenterna? Här kommer i alla fall en till protest. Anledningen är enkel: att moderaterna lanserar sig som det nya arbetarpartiet är ett hån. Tänk om någon hade kallat moderata samlingspartiet för ett arbetarparti på 70- talet. Herregud, vilken fars! Folk hade vikt sig av skratt. Lite synd att jag inte levde då- jag hade behövt ett gott skratt- det finns alldeles för lite humor inom politiken (men mer om det en ennan gång).

Deras strategi har gått hem, och därför utvecklar nu moderaterna sina slogans ytterligare. Nu är de också partiet för rättvisa. Suck. Ärligt talat. Det är oerhört tydligt att moderaterna har fattat att folk gillar socialdemokratiska värderingar, typ som rättvisa. För att vinna val måste man bli så lik socialdemokraterna som möjligt. Copy- paste- retorik skulle jag vilja kalla det för. Har de inget eget de tror på undrar jag? Och om inte, varför stanna kvar i det gamla konservativa partiet moderaterna istället för att gå in i den rörelse som har byggt landet just med dessa slagord? Jag tycker inte det blir trovärdigt när ett parti med ett facit som innehåller motstånd till rätten till betald semester, åtta timmars arbetsdag, utbyggnad av barnomsrog med mera hävdar sig själva som ett rättviseparti. Som ett arbetarparti. Med arbetarparti menar de uppenbarligen partiet för den som arbetar till skillnad från den som är sjuk, arbetslös eller pensionär. Vad menar de med rättvisa? Jo, att det är rättvist att den som jobbar ska få mer sänkt skatt än pensionärerna, och att skattelättnaderna ska ske på bekostnad av den som är sjuk eller arbetslös.

Jag tycker inte heller att rättvisemarkeringen av moderaterna blir trovärdig när de först pläderar för att rättvisa minsann inte är ett mål att eftersträva i första hand, för att sedan göra en helomvändning. Jag misstänker att helomvändningen inte innefattar ideologin och grundsynen på vad rättvisa är samt hur viktigt det är, utan att det enbart handlar om den retoriska aspekten. Jag kan inte låta bli att avslutningsvis delge er detta... 2008 hamnade jag i insändardebatt mot en moderatkvinna från Norrköping. Hon replikerade mig angående vårdnadsbidraget som jag anser är orättvist ur många aspekter: Vem har sagt att livet ska vara rättvist?...

Vilket slagord kommer härnäst bli utsatt för moderat "copy- paste"?

Inga kommentarer: