E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-09-11

Alla dessa friskolor...

Jag är ledamot i Norrköpings Gymnasienämnd. Ett roligt uppdrag som jag tar på största allvar. Idag hade vi sammanträde. Förutom en hel del rapporter och intressanta diskussioner med elever hade vi några beslutsärenden. Besluten var nästan enbart att ta ställning till ett stort antal ansökningar om nyetablering av friskolor. Det var 5 olika ansökningar om många många platser...

Jag har sagt det förut, men säger det igen (för jag tycker inte om att bli anklagad för motsatsen): Jag är INTE emot friskolor. Däremot innebär den näst intill fria etableringsrätten problem för kommunerna. Vi har rätt att yttra oss när en ny friskola vill starta, men det är skolverket som bestämmer. Som bekant är ekonomin väldigt ansträngd, och värre blir det i och med att elevantalet sjunker rätt så dramatsikt. Det innebär att vi blir tilldelade mindre pengar i nämnden, eftersom beloppet basereas på antal elever och vilket program de väljer.

Att det är så oerhört många nya friskolor som vill etablera sig i Norrköping innebär ytterligare ansträngning för vår ekonomi. Det är samma påse pengar som ska finansiera friskolorna som de kommunala, och sen tillkommer lite extra kostnader i s.k OH-tillägg. Kom också ihåg att om friskolorna går i konkurs eller av någon anledning lägger ned, så måste kommunen vara beredd att ta emot eleverna i den kommunala skolan. Av den anledningen kan kommunen inte säga upp personal eller lokaler hur som helst. Därför kan det slå hårt om väldigt många friskolor startar i kommunen, speciellt om det är samma program som redan arrangeras av kommunen.

Basic, så är det. Som sagt, jag tror att vissa friskolor kan tillföra ett bra utbud, och jag är inte den som tror att kommunen nödvändigtvis i alla lägen är den som utför utbildningen bäst. Men nog vore det bra för ekonomin och för de kommunala skolorna (läs: ffa för eleverna som går där) om kommunen hade mer att säga till om, istället för att Skolvereket ska ha all makt...

Av den anledningen tyckte vi i majoriteten att det var rätt att rekomendera Skolverket att inte låta dessa nya friskolor starta. Vi klarar inte fler just nu (tidigare har vi ibland tyckt tvärtom- att det funnits utrymme), i Norrköping finns redan väldigt många friskolor och över 25% av gymnasieeleverna går i friksolor. Den borgerliga oppositionen däremot yrkade på att ALLA nya ansökningar ska gå igenom...

Trevlig helg!

Inga kommentarer: