E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-09-15

Rödgrön seger i Norge

Idag står det helt klart att norska folket har röstat fram en rödgrön regering. Inte bara det, man har omvalt en rödgrön regering. Jag är fullständigt övertygad om att svenskarna kan göra detsamma nästa år. Det verkar vara ett framgångsrikt samarbete i Norge där arbetslösheten är betydligt lägre än i högerstyrda Sverige, som de svenska rödgröna partierna kan lära en del av.

Men, och det är ett stort men: det finns annat som bekymrar oerehört med den norska politiken. Ett främlingsfientligt parti är det näst största, och det är ett misslyckande. Förmodligen har de etablerade partierna till stor sig själva att skylla, då man till stor del accepterar de främlingsfientliga krafternas verklighetsbeskrivning. I Sverige har vi hittills lyckas hålla emot, men det kan snabbt ändras. Jag tror inte vi ska räkna ut SD, varken i riksdagen eller fullmäktige i Norrköping, i nästa val. Och det skrämmer mig.

Sen har Sverigedemokraterna tydligare kopplingar till nazismen och vit-ras-propaganda rent historiskt än exempelvis Fremskrittspartiet i Norge. Men politiken idag är mer eller mindre densamma. Och lyckas de i Norge, vår närmasta granne, ska vi inte tro att det inte kan blåsa starka vindar också i Sverige.

För övrigt ser jag fram emot Champions League- säsongen som börjar idag! På tal om något helt annat...

2 kommentarer:

Erik sa...

Nej, norrmännen röstade INTE rödgrönt, de röstade borgerligt. Fler norrmän röstade på högern än på den vänster som nu kan sitta kvar tack vare ett demokratiskt tveksamt system.

Martin sa...

Tough shit, Erik!