E PLURIBUS UNUM



E PLURIBUS UNUM Välkommen till min blogg! Här ventilerar jag mina tankar, framförallt om politik, men blandat med lite annat. Jag är övertygad socialdemokrat, hängiven Benficasupporter, galet Beatles-fan, stolt moster och mycket annat. Häng med!


2009-09-20

Det här med kyrkoval

Idag är det alltså val, val i svenska kyrkan. Jag tycker att hela fenomenet egentligen är rätt märkligt. Varför har en statlig myndighet som arrangerar allmäna val till kommunfullmäktige, landstinget och riksdagen också i uppgift att arrangera kyrkoval? Det bekostas av skattebetalarna, men bara medlemmarna i organisationen får rösta. Själv är jag inte medlem i kyrkan. Det har inte varit ett aktivt val då jag aldrig varit inskriven eftersom min pappa har flyttat hit från Portugal och mamma i sin ungdom valde att gå ur. Men jag antar att jag hade gjort det valet om jag en gång varit medlem. Men hur jag tror är egentligen irrelevant i sammanhanget. Det jag funderar över är konstigheten i detta arrangemang trots att vi har separerat kyrkan från staten. Varför ska då "staten" fixa val för kyrkans medlemmar?

Å andra sidan (för det finns ofta en sådan) kan jag förstå varför många känner att det här är ett viktigt val och en vettig ordning. Kyrkan är ju faktiskt en massiv organisation med fantastiskt mycket inflytande i samhället och över människors vardag, inte bara de "troendes". Och när det nu är så så är det väl också bra att kyrkan styrs demokratiskt och av krafter som ser the big picture.

Hoppas nu bara att det är just demorkatiska krafter, och inte så mycket de främlingsfientliga, som vinner valet...

Inga kommentarer: